23 November, 2012

Klinik Motor : Motor Perlahan Selepas Overhoul ?

ENJIN seharusnya berupaya menghasilkan prestasi baik jika kerja baik pulih (overhaul) dijalankan mengikut spesifikasi tepat dan menggunakan alat ganti tulen. Setiap jentera mempunyai tahap kelegaan iaitu julat sukatan, misalnya penggunaan piston standard boleh digantikan dengan piston lebih besar seperti 0.10 dan 0.50, tetapi masih mampu menghasilkan prestasi enjin memuaskan. Sepatutnya ia menghasilkan kuasa lebih baik lagi cuma tahap penggunaan bahan api meningkat sedikit. Aspek penting ialah penggunaan alat ganti tulen kerana yang kurang berkualiti menyebabkan ketahanan enjin tidak menepati spesifikasi pengeluar motosikal. 

 Pastikan kerja baik pulih dilakukan mekanik berpengalaman dan dengan menggunakan alat ganti tulen, selain menepati spesifikasi kelegaan dikeluarkan pengeluar motosikal. Semua skru perlu diketatkan mengikut tahap tekanan ditetapkan. Ini menjawab soalan bilakah masanya enjin perlu dibaik pulih. Penggantian blok pula perlu dilakukan jika blok habis dipotong sehingga piston paling besar tidak dapat digunakan. Blok perlu diganti atau dibaik pulih dengan menggunakan sleeve. Sebaiknya mengganti blok baru dan menggunakan piston standard semula namun kosnya tinggi. Jika blok enjin masih boleh dipotong atau "re-bore", gunakan saja blok asal kerana ia lebih menjimatkan. Potong blok ini dapat memulihkan prestasi enjin, tetapi jika dikaji sehalusnya enjin dengan konfigurasi asal atau standard ialah enjin yang masih belum dipotong blok mampu menghasilkan prestasi lebih baik. 

 Kenyataan ini memang boleh dipertikaikan namun ia pandangan keseluruhan dengan mengambil kira kadar penggunaan bahan api. Mungkin ada yang merasakan enjin mereka lebih berprestasi selepas memotong blok dan ianya benar kerana enjin kini menggunakan piston lebih besar namun enjin standard lebih ringan operasinya serta mampu mencapai rpm memuaskan. Klac yang haus atau rosak boleh menyebabkan enjin seperti mengaum dan tidak bertindak balas walaupun pendikit dipulas dan rpm enjin meningkat. Kurang pasti pula apa yang dimaksudkan dengan motosikal anda terasa berat jika anda maksudkan enjin lambat naik rpmnya maka kemungkinan bukan masalah klac tetapi enjin itu sendiri. 

 Ada kemungkinan masalah memasukkan gear berpunca dari mangkuk klac rosak dan menyebabkan ia tidak terlepas sepenuhnya apabila tuil klac ditarik. Ini menyebabkan penukaran gear menjadi sukar dan tidak tepat. Masalah ini mungkin berpunca dari kerosakan syaf penukar gear atau komponen kotak gear haus dan proses pembaikan memerlukan pembukaan kotak gear. Rumah klac yang rosak perlu ditukar untuk mengelakkan dari terjadinya kerosakan lebih besar dan mungkin pecah serta menyebabkan enjin terhenti tunggangan. Ini boleh menyebabkan roda belakang terhenti dan berlaku pada kelajuan tinggi.~Teknologi Motorsikal 

Tiada ulasan: